John Kern og hans Nimbus - Ellinge

Ellinge
Et smørhul på Fyn
Ellinge
Gå til indhold
En mand - og hans motorcykel
Af Verner Eg
John Kern købte i 2005 en gammel motorcykel, som trængte alvorligt
til det der kaldes en kærlig hånd. John har restaureret, og lavet det
hele selv, med assistance til malerarbejdet fra Dan Bruselius, som
også har malet logoet i handen.
Det er en Nimbus af den type der populært blev kaldt
"Kakkelovnsrøret", med fabrikationsnummeret 1020.
Den forlod fabrikken den 11. oktober 1926, hvor den blev købt af
forhandler A.P. Andersen i Horsens.
Forhandleren solgte den videre til slagteriarbejder Jens Dahl
Rasmussen, Odder, den 2. april 1927.
Her under er et udsnit af en fotokopi af Fisker og Nielsen A/S
lagerbog, hvor man kan se, at der også er leveret motorcykler til
Københavns Belysningsvæsen og N.P. Petersen i Faaborg.
Der under er en kopi af købekontrakten fra den gang Jens Dahl
Rasmussen blev den første ejer af motorcyklen.
Købekontrakten hvor A.P.Andersen Horsens Videresælger motorcyklen til Jens Dahl Rasmussen.
Han skal betale kr. 1.650,00 for motorcyklen - med 700,00 udbetaling, og derefter kr. 50,00 om måneden.
Historien om Fisker og Nielsen A/S
Peder Andersen Fisker blev født ved Randers i 1875.
Han var den fjerde i rækken af søskende, og havde derfor ingen
forventninger om at skulle overtage fædrenegården i Skalmstrup.
I stedet tog han lærereksamen, men befandt sig ikke særligt godt i
den rolle. Derfor begyndte han senere en uddannelse som
elektrotekniker København.
Senere rejste han til USA og senere til England, og under de rejser
lærte han en stor del om hvordan man konstruere elektromotorer.
Vel tilbage i Danmark fik han ansættelse hos Thomas B. Thrige A/S i
Odense, og en alder af 31 år etablerede han i København et lille
værksted som producerede elektromotorer.
Mens han var hos Thomas 3. Thrige A/S lærte han en værkfører ved
navn H.N. Nielsen, og de to indgik i partnerskabet, som senere blev til
Fisker og Nielsen A/S.
De fik telegramadressen "Nilfisk", og det navn blev jo senere ret godt
kendt som den dansk producerede støvsuger, der var i ret mange
hjem både Danmark og mange steder i udlandet.
Samarbejdet med H.M. Nielsen stoppede i 1910, men firmanavnet
bestod.
Første verdenskrig medførte faldende salg af støvsugere, og Fisker
begyndte at søge efter andre produkter han kunne fremstille.
Samtidig havde han gennem nogen tid leget med tanken om selv at
bygge en motorcykel.
1 1915 købte han en belgisk FN-motorcykel, og med den som inspirator
begyndte han at bygge sin helt egen motorcykel, som senere fik
udtaget en masse patenter under navnet "Nimbus".
Produktionen foregik i nybyggede fabriksarealer på Peter Bangsvej pa
Frederiksberg, og det gik rigtigt godt - ogsa med salget af støvsugere
Lige indtil 1924, hvor Rigsdagen indførte omsætningsafgifter på
motorkøretøjer.
Sa stoppede Fisker produktionen - det vil sige - der var så stort et
lager, at der kunne samles motorcykler frem til 1928.
Fiskers to sønner gik senere ind i virksomheden, og de satte gang i
den motorcykel Jeg husker Fra gadebilledet, da jeg var dreng - nemlig
Nimbus C. Den kørte min onkel på - han var nemlig ansat i
postvæsnet, sa han drønede rundt på sin gule Nimbus C i København
mest Valby - og tømte postkasser.
Men denne historie handler altsa om "Kakkelovnsrøret".
Annonce for Nimbus Motorcykle som kunne
ses bladet Motor den 20. juni 1925.






Bogen om Nimbus - 1918 - 28 - Kakkelovnsrøret - er fra 2007.
Den er skrevet af René Friborg Andersen og Knud Jørgensen, er på
288 sider, og indeholder historiske billeder fra denne motorcykels
historie, samt en masse tekniske beskrivelser og illustrationer.

Bogen er udgivet af:
Forlaget Motorploven
Elgårdsvej 11
8370 Hadsten

Tlf.: 8698 3177

Se videoen og hør lyden, da John Kern startede sin nyrestaurerede Nimbus første gang.

John Kern's egne fotos af detaljer af hans motorcykel

Før restaureringen
Under restaureringen
Andre detaljer
www.ellinge.dk

www.ellinge.dk
Tilbage til indhold